Проблема громадянських цінностей особистості в контексті зарубіжних концепцій громадянського суспільства
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.3(94).2018.32-36Keywords:
громадянське суспільство, громадянськість, громадянська освіта, громадянське виховання, цінності, громадянські цінності, старшокласники, освітній заклад.Abstract
У статті розглянуті сучасні підходи до визначення поняття ''громадянськість'', ''громадянське суспільство'', ''громадянські цінності''; виділені основні ознаки глобального громадянського суспільства. Автор досліджує теоретичні погляди зарубіжних вчених з проблеми громадянськості, системи громадянських цінностей в науковій літературі, визначає характерні особливості різних зарубіжних наукових концепцій в контексті проблематики дослідження, визначає шляхи реалізації громадянських цінностей в сучасній освіті. Автор зазначає, що в даний час загальновизнаною є необхідність громадянського виховання молоді, розробки єдиної державної політики в галузі громадянської освіти та виховання, загальнонаціональної мети й громадянської ідеології, які могли б консолідувати українське суспільство на основі загальнонаціональних і громадянських цінностей.
References
Friedman T. The World is Flat : A Brief History of the Twenty-First Century / T. Friedman. – Vancouver. – Douglas and McIntyre Ltd., 2007.
Ikeda D. Thoughts on Education for Global Citizenship. Speech presented at Teachers College / D. Ikeda. – New York. – Columbia University, 1996. – Retrieved from : http://www.daisakuikeda.org/sub/resources/works/lect/lect-08.html.
Корнієнко В.О. Політичний ідеал : проблеми еволюції та втілення в умовах сучасного суспільного розвитку : aвтореф. дис. … докт. політ. наук : спец. 23.00.03 ''Політична культура та ідеологія''/ Корнієнко Валерій Олександрович. – К., 2002. – 36 с.
McKenzie M. The Global Schoolhouse / M. McKenzie. – Independent School, 2004. – 63 (3). – Pp. 10–85. – Retrieved from : http://vnweb.hwwilsonweb.com.myaccess.library.utoronto.ca/hww/jumpstart.jhtml?recid= 0bc05f7a67b1790e7bf10c279ef10e1e91c2dabf6db08da0db5a99336a1b612e26c55a8f0a0d 7b9b&fmt=H.
Shultz L. Educating for Global Citizenship : Conflicting Agendas and Understandings / L. Shultz. – Alberta Journal of Educational Research. – 2007. – 53 (3) – Pp. 248–258. – Retrieved from : http://www.education.ualberta.ca/educ/journals/ajer/53%20files/53(3)files/53(3).html.
Schattle H. Global Citizenship in Theory and Practice / H. Schattle. [The Handbook of Practice and Research in Study Abroad : Higher Education and the quest for Global Citizenship]. – New York. – 2009. – Pp. 5–20.
Галактіонова І. В. Фактор освіти у формуванні політичної культури громадянина демократичної держави / І. В. Галактіонов // Громадянська освіта в Україні : досвід, пошуки, перспективи : матеріали конференції ; П. П. Моціяка, О. В. Желіба. – Ніжин : НДПУ, 2002. – С. 23–26.
Goodreau J. Exploring the Dimensions of Global Citizenship / J. Goodreau, D. Holland, & D. Montemurro. – 2004. – Retrieved from : http://cide.oise.utoronto.ca/projects/globalcitizenship/chap1.pdf.
Davies L. Global Citizenship : Abstraction of Framework for Action? Educational Review / L. Davies. – 2006. – 58 (1). – Pp. 5–25.
Oxfam. Education for Global Citizenship: A Guide for Schools [Oxfam Development Education]. – Oxford, 2006.
Crabtree R. D. Theoretical Foundations for International Service-learning / R. D. Crabtree // Michigan Journal of Community Service Learning. – 2008. – 15 (1). – Pp. 18–36. – Retrieved from : http://quod.lib.umich.edu.myaccess.library.utoronto.ca/m/mjcsl/browse.html.
Bok S. Common Values / S. Bok. – Columbia, USA (University of Missouri Press), 2002.
Lim C.P. Global Citizenship Education, School Curriculum and Games : Learning Mathematics, English and Science as a Global Citizen / C. P. Lim // Computers & Education. – 2008. – 51 (3). – Pp. 1073–1093.
Munck R. Civic Engagement and Global Citizenship in a University Context: Core Business or Desirable add-on? / R. Munck // Arts and Humanities in Higher Education : An International Journal of Theory, Research and Practice. – 2010. – 9 (1). – Pp.31–41.
Karlberg M. Discourse, Identity, and Global Citizenship / R. Munck // Peace Review. – 2010. – 20(3). – Pp. 310–320.
Mayo M. Learning Global Citizenship? Exploring Connections Between the Local and the Global. Education, Citizenship and Social justice / M. Mayo, J. Gaventa, A. Rooke. – 2009. – 4 (2). – Pp. 161–175.
Bowden B. The Perils of Global Citizenship. Citizenship Studies / B. Bowden. – 2003. – 7 (3). – Pp. 349–362.
Dower N. An Introduction to Global Citizenship / N. Dower. – Edinburgh : Edinburgh University Press, 2003.
Betts B. The Challenge of Global Citizenship in Our Schools / B. Betts, 2003. – Retrieved from : http://www.theptc.org/resources/archives.html.
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 О. М. Власенко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).