Методологічні засади підготовки майбутніх логопедів до інноваційної діяльності в умовах інклюзивної дошкільної освіти
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.1(92).2018.144-149Keywords:
методологічний підхід, системний, компетентнісний, діяльнісний, особистісно-орієнтовний, інноваційна діяльність, інклюзивна освіта.Abstract
У статті розглядається та теоретично обґрунтовується основні методологічні підходи підготовки логопедів до інноваційної діяльності в умовах інклюзивної дошкільної освіти. Розкрито зміст системного, компетентнісного, особистісно-орієнтованого та діяльнісного підходів. Також схарактеризовано сукупність принципів організації та окреслено шляхи вдосконалення системи підготовки майбутніх логопедів до інноваційної діяльності в умовах інклюзивної дошкільної освіти.
References
Философский словарь / [ред. И. Т. Фролов]. – [5-е изд.] – М. : Политиздат, 1987. –350 с.
Стефанов Н. Мультипликационный подход и эффективность / Н. Стефанов. – М. : Прогресс, 1976. – 27 с.
Блауберг И. В. Становление и сущность системного подхода / И. В. Блауберг, Э. Г. Юдин. – М. : Наука, 1973. – 270 с.
Ушинский К. Д. Человек как предмет воспитания: опыт педагогической антропологи / К. Д. Ушинский. – М. : ФАИР-Пресс : Гранд, 2004. – 575 с.
Вербицкий А. А. Компетентностный поход и теория контекстного обучения : материалы к четвёртому заседанию методол. семинара 16 ноября 2004 г. / А. А. Вербицкий. – М. : Исследовательстий центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 84 с.
Бібік Н. М. Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики : [монографія] / Н. М. Бібік, Л. С. Ващенко, О. І. Локшина та ін. ; під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : К.І.С., 2004. – 112 с.
Вікуліна М. А. Особистісно-орієнтований підхід у педагогіці : теоретичне обґрунтування та шляхи реалізації : [учеб. пособ.] [Текст ] / М. А. Вiкулiна. – Н. Новгород : Изд-во НГЛУ ім. Н. А. Добролюбова, 2004 . – 296 с.
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Л. А. Черніченко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).