Diagnosis of the emotional component of the moral value formation of senior preschool children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35433/pedagogy.1(96).2019.11-16

Keywords:

moral values, a child of the senior preschool age, diagnosis of emotional and motivational components formation, the level of the emotional component formation.

Abstract

The article deals with the results of the diagnosis of the emotional component of the moral value formation of senior preschool-aged children. The formation of the emotional sphere of the senior preschool child within the context of the formation of moral values was assessed by the following indicators: awareness of the emotional states of others, personality orientation, development of social motives of behavior in the situation of choice, and the ability to express empathy. For the purpose of diagnosis, the following research was utilized: "Studying the understanding of the emotional states of people depicted in the picture" (G. Uruntaeva, Yu. Afonkina), "Studying children's awareness of moral norms" (G. Uruntaeva, Yu. Afonkina), "Let's do it together" (R. Kalinin), "Mosaic", "Motives in the situation of choice", and "The nature of empathic reactions and behavior of children" (A. Shchetinina). The analysis of the aforementioned methods allowed us to determine the general level of the emotional component of the moral value formation of senior preschool children. A zero level was demonstrated by 25.4 % of preschoolers, 36.6 % of children achieved an elementary level, 22.9 % of children achieved a satisfactory level, and 15.1 % of preschoolers achieved a high level of emotional and motivational components formation. The results of the diagnosis proved that the majority of preschoolers are aware of the basic emotions of other people, but they are not able to explain the reasons for this yet. In the majority of cases, empathy manifestation appears with the help of adults and social motives are not formed; during interpersonal interaction orientation "on oneself" predominates. This situation proves the necessity of purposeful work with preschoolers in order to develop their emotional and motivational spheres.

 

У статті розглядаються результати діагностики рівнів сформованості емоційно-мотиваційного компоненту моральних цінностей у дітей старшого дошкільного віку. Сформованість емоційної сфери старшого дошкільника в аспекті формування моральних цінностей оцінювалась за такими показниками: усвідомлення емоційних станів оточуючих; спрямованість особистості; розвиток суспільних мотивів поведінки у ситуації вибору; здатність до емпатії. З метою діагностики були використані наступні методики: "Вивчення розуміння емоційних станів людей, зображених на картинці" (Г. Урунтаєва, Ю. Афонькіна), "Вивчення усвідомленості дітьми моральних норм" (Г. Урунтаєва, Ю. Афонькіна), "Зробимо разом" (Р. Калініна), "Мозаїка", "Мотиви поведінки у ситуації вибору", "Характер емпатійних реакцій і поведінки у дітей" (А. Щетініна). Аналіз проведених методик дозволив визначити загальний рівень сформованості емоційно-мотиваційного компоненту моральних цінностей у дітей старшого дошкільного віку. Нульовий рівень продемонстрували 25,4 % дошкільників, елементарний рівень виявили 36,6 % дітей, достатній – 22,9 % дітей, високий рівень продемонстрували 15,1 % дошкільників. Результати діагностики довели, що старші дошкільники у своїй більшості достатньо точно усвідомлюють базові емоції оточуючих, проте пояснити їх причини поки що не можуть. Емпатійні прояви у більшості виявляються за підтримки дорослого, суспільні мотиви поведінки поки що не сформовані, у міжособистісній взаємодії переважає спрямованість "на себе", а не "на іншого". Така ситуація доводить необхідність проведення цілеспрямованої роботи з дошкільниками з метою розвитку їх емоційно-мотиваційної сфери.

References

Fedorova, M.A. (2016) Obgruntuvannia strukturnykh kharakterystyk moralnykh tsinnostei ditei starshogo doshkilnogo viku [Structural characteristics of senior preschoolers’ moral values]. Nauka i osvita – Science and Education, 9, 88–92 [in Ukrainian].

Maksymova, O.O. (2017). Zmistova struktura tolerantnosti ditei starshogo doshkilnogo viku [Сontent structure of tolerance of children of senior preschool age]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho – Scientific Papers of the Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynsky State Pedagogical University, 52, 37–41. Vinnytsia: "TOV Nilan LTD" [in Ukrainian].

Melanie, N. (2018). Methods that teach: developing pedagogic research methods, developing pedagogy. International Journal of Research & Method in Educatio, 41, 398–41. DOI: 10.1080/1743727X.2018.1427057 [in English].

Ternopilska, V.I. (2016) Teoretychni zasady realizatsii tsinnisnogo pidkhodu u vykhovanni osobystosti [Theoretical principles of the value approach implementation in the education of an individual]. Novi tekhnologii navchannia – New Learning Technologies, 88, 118–122 [in Ukrainian].

Uruntaeva, G.A., Afonkina, Yu.A. (1995) Praktikum po detskoi psikhologii [Workshop on child’s psychology]. Moskva: Prosveschenie: Vlados [in Russian].