DOI: https://doi.org/10.35433/pedagogy.1(96).2019.17-25

Competency principles of teacher’s professional training and development in the conditions of european integration

О. A. Dubaseniuk, О. V. Vozniuk

Анотація


The article deals with the problem of formation of a teacher's professional competence in the conditions of European integration, which is substantiated by leading European and state educational documents. The research is based on scientific concepts, philosophical, psychological and pedagogical ideas, specifically the ideas of the philosophy as for continuing education and methodological provisions that reflect the essence of professional competence. The achievements of European experience, being embodied in the competence models of professional and pedagogical education, are analyzed. The methods of the research are based on the theoretical and methodological procedure of analyzing the problem field from the general to the specific – from theoretical aspects of the problem to its solution on the level of pedagogical experiment that presupposes an array of specific research methods including the methods of mathematical statistics. The research presupposes the following stages: the conceptual and theoretical stage (the relevance of the problem is substantiated; the directions, the object, the subject, the purpose and the objectives of the scientific search are determined; the concept of the research is developed; the state of the studying problem in the pedagogical theory and practice is outlined; the leading scientific approaches to the problem’s solution are systematized); analytical and search stage (the program of experimental work is developed; the essential characteristics of the teachers’ and prospective teachers’ professional competence are defined; an analysis of the content of professional pedagogical disciplines is made; the pedagogical conditions for the formation of professional competence in the prospective teachers in the process of studying professional and pedagogical disciplines are substantiated); experimental stage (the program of experimental work is implemented; the monitoring of professional competence of the prospective teachers, pedagogues is carried out; a pedagogical experiment to identify the effectiveness of the implementation of competency principles into professional-pedagogical education is conducted); the evaluation and generalization stage (the statistical-quantitative analysis is carried out and the results of experimental work are generalized; the conclusions are formulated and the recommendations are developed). The results of the research contribute to the prospective specialists’ personal and professional growth.

 

У статті розглядається проблема формування професійної компетентності педагога в умовах європейської інтеграції, що обґрунтовано провідними європейськими та державними документами про освіту. В основу дослідження покладені наукові концепції, філософські, психолого-педагогічні ідеї, зокрема ідеї філософії неперервної освіти та методологічні положення, що відображають сутність професійної компетентності. Проаналізовано здобутки європейського досвіду, які втілено у компетентнісних моделях професійної-педагогічної освіти. Методи дослідження базуються на теоретико-методологічній процедурі аналізу проблемного поля від загального до конкретного – від теоретичних аспектів проблеми до її вирішення на рівні педагогічного експерименту, який передбачає низку специфічних дослідницьких методів, включаючи методи математичної статистики. Дослідження передбачало наступні етапи: концептуально-теоретичний (обґрунтовано актуальність проблеми, визначено напрями, об’єкт, предмет, мету й завдання наукового пошуку; розроблено концепцію дослідження; проаналізовано стан вивченості проблеми в педагогічній теорії і практиці, систематизовано провідні наукові підходи до її розв’язання), аналітико-пошуковий (розроблено програму експериментальної роботи; визначено сутнісні характеристики професійної компетентності педагогів, майбутніх учителів; здійснено аналіз змісту фахових та педагогічних дисциплін, обґрунтовано педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх учителів у процесі вивчення фахових та педагогічних дисциплін); експериментальний (впроваджено програму експериментальної роботи, здійснено моніторинг професійної компетентності майбутніх учителів, педагогів; організовано педагогічний експеримент щодо виявлення ефективності реалізації компетентнісних засад у професійно-педагогічній освіті); оцінно-узагальнюючий (здійснено статистично-кількісний аналіз і узагальнено результати експериментальної роботи, сформульовано висновки й розроблено рекомендації). Результати дослідження сприяють особистісному та професійному зростанню майбутніх фахівців.


Ключові слова


competence; professional competence; European integration; professional-pedagogical education; pedagogical experiment.

Повний текст:

PDF

Посилання


Bosa, V.P. (2018). Formuvannia movlennievoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov u protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Formation of linguistic competence in the prospective foreign languages teachers during their specialty courses]. Extended abstract of candidate’s thesis. Zhytomyr: Vydavnytstvo ZhDU [in Ukrainian].

Samoilenko, O.A. (2018). Profesiina kompetentnist fakhivtsia u systemi osvity doroslykh Slovatskoi Respubliky [Professional competence of a specialist in the adult education system of the Slovak Republic]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia – Problems of Modern Teacher’s Training, 17, 417–426. Uman: VPTs "Vizavi" [in Ukrainian].

Hargraves, G. (2000). The Review of Vocational Qualifications, 1985 to 1986: an analysis of its role in the development of competence-based vocational qualifications in England and Wales. British Journal of Educational Studies. (Vol. 48, 3), (pp. 285–308). DOI: 10.1111/1467-8527.00148 [in English].

Moore, A. (1996). Masking the Fissure: Some Thoughts on Competences, Reflection and Closure in Initial Teaching Education. British Journal of Educational Studies. (Vol. 44, 2), (pp. 200–211). DOI: 10.1080/00071005.1996.9974068 [in English].

Husak, V.M. (2018). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti pedahoha-orhanizatora v umovakh pisliadyplomnoi osvity [Development of professional competence in the teacher-organizer in the conditions of postgraduate education]. Extended abstract of candidate’s thesis. Zhytomyr: Vydavnytstvo ZhDU [in Ukrainian].

Dubaseniuk, O.A. (2018). Zdobutky Zhytomyrskoi naukovo-pedahohichnoi shkoly (do 30-richchia zasnuvannia) [Achievements of Zhytomyr scientific and pedagogical school (to the 30th anniversary of foundation)]. Problemy osvity – Education Problems, 90, 75–81 [in Ukrainian].

Dubaseniuk, O.A. (2017). Kompetentnisnyi pidkhid yak chynnyk profesionalizatsii vyshchoi osvity [Competence approach as a factor for the professionalization of Higher Education]. Onovlennia zmistu, form ta metodiv navchannia i vykhovannia v zakladakh osvity – Updating Content, Forms and Methods of Teaching and Education in Educational Institutions, 5 (58), 161–164. Rivne: RDHU [in Ukrainian].

Kovalchuk, V.A. (2016). Profesiina kompetentnist vchytelia v umovakh variatyvnosti osvitno-vykhovnykh system [Professional competence of a teacher in conditions of variability of educational systems]. Profesiina osvita: problemy i perspektyvy – Professional Education: Problems and Prospects, 10, 110–117. Kyiv: IPTO NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Kovalchuk, V.A. (2016). Teoretychni ta metodychni osnovy profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv do roboty v umovakh variatyvnosti osvitno-vykhovnykh system [Theoretical and methodical bases of professional training of future teachers for work in conditions of variability of educational and educational systems]. Extended abstract of Doktor’s thesis. Zhytomyr: Vydavnytstvo ZhDU [in Ukrainian].

Marushchak, O.M. (2017). Hotovnist maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti shkoliariv zasobamy periodychnykh vydan dlia ditei [Readiness of the prospective teachers of primary school to the formation of communicative competence in the schoolchildren by means of children’s periodicals]. Pedahohichni nauky – Pedagogical Sciences, 79, 156–160 [in Ukrainian].

Plyska, Yu.S. (2009). Klasyfikatsiia kompetentsii u konteksti kultury vchytelia [Classification of competences in the context of teacher’s culture]. Nova pedahohichna dumka – New Pedagogical Thought, 1, 7–11 [in Ukrainian].

Plyska, Yu.S. (2010). Kliuchovi kompetentsii yevropeiskoho vchytelia v konteksti suchasnoi pedahohiky [Key competences of a European teacher in the context of modern pedagogy]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia" – Scientific Proceedings of Ostroh Academy National University, 16, 223–231 [in Ukrainian].


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.