ФОРУМ-ТЕАТР ЯК ФОРМА РЕАЛІЗАЦІЇ "ФІЛОСОФІЇ ДЛЯ ДІТЕЙ": ДО ПИТАННЯ ВИХОВАННЯ ПІДЛІТКІВ УРАЗЛИВИХ КАТЕГОРІЙ
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.5(91).2017.72-76Keywords:
уразливість, шкільний театр, креативне мислення, критичне мислення, піклувальне мисленняAbstract
Стаття присвячена деяким питанням виховання підлітків уразливих категорій у загальноосвітньому навчальному закладі. Автор розкриває переваги методики "Філософія для дітей", зокрема, такої форми її реалізації як шкільний театр. В центрі уваги дослідника особливості форум-театру як інтерактивної форми навчання й виховання учнів та його ефективність в роботі з підлітками уразливих категорій.References
Sukhomlynskyi V. O. Problemy vykhovannia vsebichno rozvynenoi osobystosti [Problems of Education of a Fully Developed Personality] / V. O. Sukhomlynskyi // Vybrani tvory v 5 t. [Selected Works in 5 Volumes.]. – Kyiv : Rad. shk., 1976. – S. 53–206.
Dudnyk O. V. "Filosofiia dlia ditei" – innovatsiina kontseptsiia ta praktyka formuvannia demokratychnoho svitohliadu novoho pokolinnia ["Philosophy for Children" is an Innovative Concept and Practice of Shaping the Democratic Worldview of a New Generation] / O. V. Dudnyk. – Rezhym dostupu : //osvita.ua/school/lessons_summary/education/46087/.
Komenskyi Ya. A. Izbrannyie pedagogicheskie sochineniia v 2 t. [Selected Pedagogical Works in 2 Volumes] / Ya. A. Komenskyi. – M. : Uchpedhyz, 1955. – T. 2. – 288 s.
Narizhnyi Yu. O. Chy budut' dity v Ukraini navchatysia filosofii v shkoli? [Will Children in Ukraine Learn Philosophy at School?] / Yu. O. Narizhnyi // Postmetodyka [Postmethodology]. – 2013. – № 6 (115). – S. 9–14.
Necherda V. B. Formuvannia prosotsial'noi povedinky pidlitkiv urazlyvykh katehorii u zahalnoosvitnikh navchal'nykh zakladakh: do problemy doslidzhennia [Formation of Pro-Social Behavior of Vulnerable Teenagers in Secondary Schools : to the Problems of Research] / Necherda V., Kyrychenko V., Tarasova T. // Psykholoho-pedahohichni problemy sils'koi shkoly [Psychological and Pedagogical Problems of a Rural School] : [zbirnyk naukovykh prats' Umans'koho derzhavnogo pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny]. – Uman', 2017. – Vol. 56. – S. 167–174.
Necherda V. B. Pedahohichni umovy vykhovannia tolerantnosti starshykh pidlitkiv u navchal'no-vykhovnomu protsesi zahalnoosvitnioi shkoly [Pedagogical Conditions of Moral Education of Tolerance of Senior Teenagers in Educational Process of Secondary Schools] : dys. kand. ped. nauk : 13.00.07 / Necherda Valeriia Borysivna. – Kyiv, 2015. – 297 s.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 В. Б. Нечерда
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).