ФОРМУВАННЯ ГУМАНІСТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ У ДІТЕЙ ЗАСОБАМИ ФІЛОСОФІЇ В. СУХОМЛИНСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.5(91).2017.91-95Keywords:
філософія для дітей, гуманістичні цінності, засоби філософії, педагогічна спадщина В. СухомлинськогоAbstract
У статті представлено проблему формування гуманістичних цінностей у дітей на основі аналізу педагогічної спадщини В. Сухомлинського. До основних засобів філософії для дітей, що були успішно реалізовані в Павлиській середній школі, віднесено казку, притчу, розповідь, зміст яких спрямовано на формування моральних уявлень дитини про оточуючий її світ. З’ясовано, що філософія для дітей В. Сухомлинського ґрунтується на етичних засадах і дає можливість розв’язати проблеми морально-етичного розвитку в дусі гуманістичних цінностей.References
Bondar L. S. Zagal'noliuds'ki tsinnosti u spadshhyni V. Sukhomlyns'kogo [Universal Human Values in the inheritance of V. Sukhomlynsky] / L. S. Bondar // Shliakh osvity [Way of Education]. – 1997. – № 2. – S. 47–49.
Sukhomlynsky V. O. Dukhovnyi svit shkoliara [Spiritual World of a Pupil] / V. O. Sukhomlynsky // Vybr. tv. :V 5 t. [Selected Works : in 5 Volumes]. – K., 1976. – T. 1. – C.209–400.
Sukhomlynsky V. O. Liudyna nepovtorna [A Person is Unique] / V. O. Sukhomlynsky. – K., 1962.
Sukhomlynsky V. O. Sertse viddaiu ditiam [I Give My Heart to Children] / V. O. Sukhomlynsky // Vybr. tv. :V 5 t. [Selected Works in 5 Volumes]. – K., 1977. – T. 3. – 670 s.
Mukhin M. I. Gumanisticheskiie tradytsii i novatorstvavо v pedagogicheskom opyte V. A. Sukhomlynskogo [Humanistic Traditions and Innovation are in Pedagogical Experience of V. Sukhomlynsky] : avtoref. dis. na soiskaniie uch. stepeni dok. ped. nauk. – M., 1995. – 69 s.
Sukhomlynsky V. O. Yak vykhovaty spravzhniu liudynu [How to Bring up the Real Man] / V. O. Sukhomlynsky // Vybr. tv. :V 5 t. [Selected Works in 5 Volumes]. – K., 1976. – T. 2. – 670 s.
Sukhomlynska O. Filosofiia dlia ditei yak pedagogichna problema [Philosophy for Children as a Pedagogical Problem] / O. Sukhomlynska // Psykhologo-pedagogichni problemy sil's'koi shkoly [Psychological and Pedagogical Problems of a Rural School]. − 2002. − № 2. − S. 8–19.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 О. В. Сараєва
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).