ФІЛОСОФІЯ ДЛЯ ДІТЕЙ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ В. СУХОМЛИНСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.5(91).2017.154-161Keywords:
В. Сухомлинський, філософська система В. Сухомлинського для дітей, педагогічна система В. Сухомлинського, формування українця планетарного мисленняAbstract
У статті на основі комплексного аналізу науково-педагогічної спадщини з’ясовувалася сутність філософської системи В. Сухомлинського для дітей. Педагогічна спадщина вивчалася на ментальному, філософському, історичному, педагогічному, синергетичному рівнях. У результаті дослідження дійшли висновку про необхідність введення Сухомлиністики як окремої навчальної дисципліни у кожному педагогічному університеті України, надавши їй відцентрового змісту у підготовці вчителя-патріота, національно свідомого громадянина, інтелектуала ХХІ століття, українознавця планетарного мислення.References
Klochek H. D. Konstanty Vasylia Sukhomlynskoho : statti [Vasyl Sukhomlynsky's Konstants] [Elektronnyi resurs] / Hryhorii Klochek. – Kirovohrad: RVV KDPU im. V. Vynnychenka, 2008. – 67, [1] c. – Rezhym dostupu : http://gazeta.dt.ua/SOCIETY/konstanti_vasilya_suhomlinskogo.html. – Nazva z tytul. ekranu.
Zhulynskyi M. Natsional'ni kultury i problem hlobalizatsii [National Cultures and Problems of Glabalization] / M. Zhulynskyi // Slovo i chas [Word and Time]. – 2002. – № 12. – S. 5–10.
Sukhomlynskyi V. O. Sertse viddaiu ditiam (nove prochytannia) [My Heart I Give to Children. New Reading] / Vasyl Sukhomlynskyi; peredm. "U poshukakh spravzhnoho" O. Sukhomlynskoi. – K. : Akta, 2012. – 537 s.
Klyzovskyi A. I. Osnovu myroponymaniia novoi epokhi [Basics of Understanding of the New Era] / A. I. Klyzovskyi. – M. : FAYR – PRESS, 2003. – 816 s.
Salas D. S. Moral XIX veka : per. s isp. [Moral of the 21st Century: Translated from Esp.] / Daryo Salas Sommer. – M. : OOO "Sofiia", 2004. – 528 s.
Synerhetykai osvita : [monohrafiia] [Synergetics and Education] / za red. V. H. Kremenia. – K. : In-t obdarovanoi dytyny. – 2014. – 348 s.
Sukhomlynskyi V. O. Vybrani tvory : v 5 t. [Selected Works: in Five Volumes] / V. O. Sukhomlynskyi. – K. : Rad. shkola, 1977. – T. 5. – 639 s.
Klochek H. Literaturna klasyka yak vyklyk [Literary Classics as a Challenge] / H. Klochek // Dzerkalo tyzhnia [Mirror of a Week]. – 2008. – 6 veresnia (№ 33). – S. 14.
Rudenko M. Enerhiia prohresu : vybrani pratsi z ekonomii, filosofii i kosmolohii [Energy of Progress: Selected Works on Economics, Philosophy and Cosmology] / M. Rudenko; uporiad. R. A. Rudenko. – K. : TOV "Vyd-vo "KLIO"", 2015. – 680 s.
Kremen V. Synerhetychna model' rozvytku osvity yak vidpovidna vyklyky sohodennia [Synergetic Model of Education Development as a Response to the Challenges of the Nowadays] / V. Kremen // Ridnas hkola [Native School]. – 2010. – № 6. – S. 3–6.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 О. О. Циганок, О. М. Санівський
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).