ФІЛОСОФІЯ ДЛЯ ДІТЕЙ У КОНТЕКСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.5(91).2017.167-170Keywords:
філософія для дітей, спілка дослідників, діалог, критичне мисленняAbstract
У даній статті розглядається сутність методики ''Філософія для дітей'', схарактеризовано ''Філософію для дітей'' як парадигму рефлексивної освіти, визначено її методологічні принципи.
Встановлено головну особливість даної методики ‑ не запам’ятовування інформації, а її активне ''творення'', що вимагає інтелектуальних зусиль, головний принцип ‑ перетворення групи дітей на ''спілку дослідників'', для якої характерним виступає діалог у навчанні.
Доведено актуальність педагогічних ідей В. Сухомлинського в аспекті формування критичного та креативного мислення в учнів початкової школи.References
Sukhomlyns'ka O. Filosofiia dlia ditei yak pedahohichna problema [Philosophy for Children as a Pedagogical Problem] / O. Sukhomlyns'ka // Psykholoho-pedahohichni problemy sil's'koyi shkoly [Psychological-Pedagogical Problems of Rural School]. − 2002. − № 2. − S. 8–19.
Adamenko N. Istoriia znaiomstva ukrayins'koi pedahohichnoi audytorii z metodykoiu ''filosofiia dlia ditei'' [History of the Acquaintance of the Ukrainian Pedagogical Audience with the Methodology "Philosophy for Children"] / N. Adamenko // Filosofiia osvity [Philosophy of Education]. 2014. № 2 (15). – S. 188–195.
Narizhnyi Yu. Chy budut' dity v Ukraini navchatys' filosofii v shkoli? [Will Children in Ukraine Learn Philosophy at School?] / Yu. Narizhnyi // Postmetodyka [Postmetodology]. – 2013. – № 6 (115). – S. 9–14.
Dichek N. Universal'nist' pedahohichnoho novatorstva V. O. Sukhomlyns'koho [The Universality of Pedagogical Innovation by V. O. Sukhomlynsky] / N. Dichek // Ridna shkola. [Native School]. – 2010. – № 3. – S. 8–11.
Svitel's'ka-Dirko S. V. Vykhovannya tsinnisnykh oriyentatsiy molodshykh shkolyariv zasobamy kazky v pedahohichniy spadshchyni V. O. Sukhomlyns'koho [Svitelska-Dirko S. V. Education of value orientations of junior schoolchildren by means of a fairy tale in the pedagogical heritage of V. O. Sukhomlynsky] : dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk : 13.00.01 / Svitel's'ka-Dirko Svitlana Volodymyrivna. – Zhytomyr, 2017. – 228 s.
Sukhomlyns'kyi V. Yak vykhovaty spravzhnyu liudynu [How to Raise a True Person] / V. Sukhomlyns'kyy. – K. Rad. shkola. [V. Sukhomlynsky. K. Rad. School]. 1976. – Vybr. tvory v 5 t. T. 2. – S. 147–414.
Adamenko N. ''Spil'nota doslidnykiv'' M. Lipmana : filosofs'ki zapytuvannia, obhovorennia, arhumentatsii ta kontrarhumentatsii vustamy ditei ["Community of Researchers" M. Lipman: Philosophical Inquiries, Discussions, Arguments and Contradictions by the Lips of Children] / N. Adamenko // Filosofiia osvity [Philosophy of Education]. – 2011. №1-2(10). S. 275-286.
Sukhomlyns'kyi V. Problemy vsebichno rozvynutoi osobystosti [Problems of a Fully Developed Personality] / V. Sukhomlyns'kyi. – K. Rad. shkola, [V. Sukhomlynsky. K. Rad. School]. 1976. – Vybr. tvory v 5 t. – T. 1. – S. 53–206.
Filosofs'kyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical Encyclopedic Dictionary], [uklad V. Shynkaruk. K. : Abrys]. 2002. – 987 s.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Г. Г. Шевцова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).