The Theoretical Aspect of Training Future Teachers to Formation of Pupils' Value Orientations in Terms of Civilizational Changes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35433/pedagogy.3(89).2017.51-55

Keywords:

moral education, values, values orientations, interiorization, the formation of values orientations, civilization changes, innovative social development

Abstract

In the research there are analyzed theoretical and methodical basis of values orientations formation of future secondary school teachers. It is elaborated the model of scientific-methodical providing of staged forming of values orientations of future secondary school teachers during the professional training; it is grounded the necessity and it is proved the topicality of implementation of different aspect and multilevel pedagogical conception of forming of values orientations as the source of development of moral personality of future secondary school teacher; it is represented the author's scientific-methodical resource on forming of values orientations of future secondary school teachers during the process of educational studies and extra-curricular work at high educational establishments.

It is proved that due to the implementation of model of forming of values orientations of future secondary school teachers and due to the scientific-methodical system of its staged providing it is possible to increase significantly the effectiveness of training of future specialists of secondary school for the pedagogical activity.

It is proved that the method of the gradual development of the values orientations of students can be effective in the condition of a positive attitude of future teachers of secondary school to pedagogical activity; of continuity of the formation of values orientations; the greening of the content of humanitarian disciplines.

References

Кремень В. Освіта в структурі цивілізаційних змін (З трибуни загальних зборів Національної академії педагогічних наук України) / В. Кремень // Вища освіта України. – 2011. – № 1. – С. 8–11.

Утюж І. Г. Цивілізаційна парадигма освіти: теоретико-методологічний аспект / І. Г. Утюж // Гуманітарний вісник ЗДІА. – Вип.38. – 2009. – С. 60–66.

Ключніков В. П. Філософія. Словник-довідник : [навчальний посібник] / В. П. Ключніков, І. Ф. Надольний, Г. Б. Черушева / за ред. І. І. Пилипенка. – К. : ''Дельта'', 2006. – 160 с.

Кузнєцова В. Г. Формування гуманістичних цінностей у майбутніх учителів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 / В. Г. Кузнєцова. – Луганськ, 2001. – 20 с.

Петрушенко В. Тлумачний словник основних філософських термінів / В. Петрушенко. – Львів : Видавництво Національного університету ''Львівська політехніка'', 2009. – 264 с.

Власенко О. М. Управління процесом формування моральних цінностей у майбутніх учителів засобами моделювання педагогічних ситуацій / О. М. Власенко // Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики : [монографія] / За ред. О. Дубасенюк. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. – С. 391–417.

Здравомыслов А. Г. Потребности. Интересы. Ценности / А. Г. Здравомыслов // Хрестоматия по педагогической аксиологии : учебное пособие для студентов высших учебных заведений / сост. В. А. Сластенин, Г. И. Чижакова. – Москва : Издательcтво Московского психолого-социального института ; Воронеж : Издательcтво НПО 'МОДЭК', 2005. – С. 36–45.

Сластенин В. А. Аксиологические основы педагогики // Педагогика : [учеб. пособие для студ. пед. учеб. заведений] / В. Сластенин, И. Исаев, А. Мищенко, Е. Шиянов. – М. : Школа-Пресс, 1998. – 512 с.

Березюк О. С. Інноваційні технології у підготовці майбутнього вчителя / О. С. Березюк, О. М. Власенко // Інновації в освіті: інтеграція науки і практики : [збірник науково-методичних праць] / за заг. ред. О. Дубасенюк. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. – С. 97–106.

Published

2017-07-22