The Theoretical Aspect of Training Future Teachers to Formation of Pupils' Value Orientations in Terms of Civilizational Changes
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.3(89).2017.51-55Keywords:
moral education, values, values orientations, interiorization, the formation of values orientations, civilization changes, innovative social developmentAbstract
In the research there are analyzed theoretical and methodical basis of values orientations formation of future secondary school teachers. It is elaborated the model of scientific-methodical providing of staged forming of values orientations of future secondary school teachers during the professional training; it is grounded the necessity and it is proved the topicality of implementation of different aspect and multilevel pedagogical conception of forming of values orientations as the source of development of moral personality of future secondary school teacher; it is represented the author's scientific-methodical resource on forming of values orientations of future secondary school teachers during the process of educational studies and extra-curricular work at high educational establishments.
It is proved that due to the implementation of model of forming of values orientations of future secondary school teachers and due to the scientific-methodical system of its staged providing it is possible to increase significantly the effectiveness of training of future specialists of secondary school for the pedagogical activity.
It is proved that the method of the gradual development of the values orientations of students can be effective in the condition of a positive attitude of future teachers of secondary school to pedagogical activity; of continuity of the formation of values orientations; the greening of the content of humanitarian disciplines.
References
Кремень В. Освіта в структурі цивілізаційних змін (З трибуни загальних зборів Національної академії педагогічних наук України) / В. Кремень // Вища освіта України. – 2011. – № 1. – С. 8–11.
Утюж І. Г. Цивілізаційна парадигма освіти: теоретико-методологічний аспект / І. Г. Утюж // Гуманітарний вісник ЗДІА. – Вип.38. – 2009. – С. 60–66.
Ключніков В. П. Філософія. Словник-довідник : [навчальний посібник] / В. П. Ключніков, І. Ф. Надольний, Г. Б. Черушева / за ред. І. І. Пилипенка. – К. : ''Дельта'', 2006. – 160 с.
Кузнєцова В. Г. Формування гуманістичних цінностей у майбутніх учителів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 / В. Г. Кузнєцова. – Луганськ, 2001. – 20 с.
Петрушенко В. Тлумачний словник основних філософських термінів / В. Петрушенко. – Львів : Видавництво Національного університету ''Львівська політехніка'', 2009. – 264 с.
Власенко О. М. Управління процесом формування моральних цінностей у майбутніх учителів засобами моделювання педагогічних ситуацій / О. М. Власенко // Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики : [монографія] / За ред. О. Дубасенюк. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. – С. 391–417.
Здравомыслов А. Г. Потребности. Интересы. Ценности / А. Г. Здравомыслов // Хрестоматия по педагогической аксиологии : учебное пособие для студентов высших учебных заведений / сост. В. А. Сластенин, Г. И. Чижакова. – Москва : Издательcтво Московского психолого-социального института ; Воронеж : Издательcтво НПО 'МОДЭК', 2005. – С. 36–45.
Сластенин В. А. Аксиологические основы педагогики // Педагогика : [учеб. пособие для студ. пед. учеб. заведений] / В. Сластенин, И. Исаев, А. Мищенко, Е. Шиянов. – М. : Школа-Пресс, 1998. – 512 с.
Березюк О. С. Інноваційні технології у підготовці майбутнього вчителя / О. С. Березюк, О. М. Власенко // Інновації в освіті: інтеграція науки і практики : [збірник науково-методичних праць] / за заг. ред. О. Дубасенюк. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. – С. 97–106.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).