System Mechanisms of Application of Health Technologies in Extracurricular Forms of Physical Education Classes
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.3(89).2017.110-115Keywords:
physical education, health technologies, system mechanisms, forms of employmentAbstract
System cognition and transformation of the methodical system of application of health technologies in the process of physical education involved the consideration of existent object of activity in theoretical and practical aspects as a system. Methods and organization of research. The research was conducted in three stages in National University of Water and Environmental Engineering during 2010–2016 years. The results of Sports and athletics meeting of the campus were analyzed after the types of sports and quantitative composition of participants in the last few years (in 2011, 2013, 2014, 2015 and 2016 years). It is set that the number of the competitors in the last six years has increased (10, 28 % in 2015/2016 academic year in relation to 7, 90 % in 2010 / 2011 academic year). In the research work theoretical analysis and generalization of scientific and methodical literature is conducted, pedagogical experience of domestic and foreign higher educational establishments is studied. This made it possible to determine the composition, structure and organization of the elements and parts of the methodical system, to identify the main directions of cooperation between them. In the article the experience of application of health technologies, which is based on the use of facilities and forms of physical education classes, is exposed. Classifying the forms of physical training of students in the special educational separation, pointed out that each of them played the important value in the update of the methodical system of application of health technologies in the process of physical education. It is proved that the greatest effect in achieving the goal of the methodical system can be attained on condition of their close intercommunication. Process of application of health technologies domiciliary of students is a difficult multicomponent system, which includes subsystems of blocks, objects and subjects of activity, logistics, personnel, informative support and other components. Each block of the system consists of elements with ties, functional and informative characteristics for each of them. At relative independence they are closely linked within the overall system. For basis of introduction of pedagogical technologies in educational space of modern higher educational establishment should be fixed rule which declares not strict dependence on their scheduled physical education classes, but their systematic organization both in the process of educational and extracurricular activities.
References
Грибан Г. П. Системний підхід у навчальному процесі з фізичного виховання / Г. П. Грибан // Педагогічні науки : [зб. наукових праць Полтавського національного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка]. – Вип. 55. – Полтава, 2012. – С. 74–79.
Теорія і методика фізичного виховання : [підручник для студентів вузів фізичного виховання і спорту в 2 т.] / За ред. Т. Ю. Круцевич. – Т. 1. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання. – К. : Олімпійська література, 2008. – 392 с.
Кондаков В. Л. Системные механизмы конструирования физкультурно-оздоровительных технологий в образовательном пространстве современного вуза : авт. дис…. д. п. н. С-Пб, 2013. – 50 с.
Дмитриенко Т. И. Системный подход как основа конструирования учебного процесса в профессиональной подготовке будущих специалистов в вузе : автореф. дис. … канд. пед. н. : 13.00.08 – ''Теория и методика профессионального образования'' / Т. И. Дмитриенко. – Ставрополь, 2006. – 22 с.
Кузнєцова О. Т. Системний підхід як засіб управління якістю навчання студентів у вищому навчальному закладі / О. Т. Кузнєцова // Науковий вісник Кременецької гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Серія ''Педагогіка'' // За заг. ред. Ломаковича А. М., Бенери В. Є. – Кременець : ВЦ КОГПА ім. Тараса Шевченка, 2015. – Вип. 5. – C. 80–87.
Кузнєцова Олена Педагогічна взаємодія як основа системного підходу у педагогіці та дидактиці вищої школи / Олена Кузнєцова // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. Серія : ''Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт''. – Чернігів, 2015. – Випуск 129. – Т. 1. – С. 142–146.
Кузнєцова О. Т. Особливості організації фізичного виховання студентів за місцем проживання / О. Т. Кузнєцова, А. М. Пасевич, Л. А. Петрук // [Сучасні технології формування особистості фахівця з фізичного виховання, спорту і основ здоров’я] Вісник Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. Серія : ''Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт''. – Чернігів, 2012. – Вип. № 98. – Том ІІІ. – С. 249–251.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).