Raising the Level of Students' Foreign Communicative Competence in the Field of International Relations on the Material of Ted Talk

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35433/pedagogy.3(89).2017.148-152

Keywords:

foreign communicative competence, video resources, professional communicative preparation, ''international relation'' students, TED talk, communicative strategies and tactics

Abstract

The specific of the communicative approach is highlighted and its influence on the professional communicative competence of international relations students. The results of the research are described, and it is proved the effectiveness of communicative techniques, improving the level of foreign communicative competence of the students of international relations based on TED talk materials. It is mentioned that the formation of a professional communicative preparation was provided on the different stages of the professional communicative competence approbation of students of international relations. The TED talk video is created from TED presentation (technology, entertainment, design) conferences or important events which took place in the world. TED talks are mostly limited till 18 minutes but there are exceptions. TEDx website's explanation of selection criteria: TED looks for engaging, charismatic speakers whose talks expose new ideas that are supported by concrete evidence and are relevant to a broad, international audience. The first TED conference was in 1984; the conference has been held annually since 1990. Over the years, presenters of TED talks have included Al Gore, Bill Clinton, Bill Gates, Bono, Jane Goodall, Malcolm Gladwell, Gordon Brown, Richard Dawkins Mike Rowe, Larry Page, Sergey Brin and Vint Cerf. So, the intensive communicative approach in teaching English is of great value and has great retrospect into the future, which allows the real and natural communicative process and approaching to the foreign communicative environment on condition of realization the system of communicative preparation by means of audiovisual resources in educational process, creating the authentic atmosphere.

References

Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58–64.

Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : [підручник] / Ф. С. Бацевич. – К. : Академія, 2004. – 344 с.

Бібік Н. М. Компетентнісний підхід до презентації освітніх результатів / Н. М. Бібік // Школа І ступеня: теорія і практика : [зб. наук. праць Переяслав-Хмельницьк. держ. пед. ун-ту імені Григорія Сковороди]. – Переяслав-Хмельницький, 2004. – Вип. 10. – С. 24–37.

Овчарук О. В. Розвиток компетентнісного підходу : стратегічні орієнтири міжнародної спільноти / О. В. Овчарук // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / під заг. ред. О. В. Овчарук. – К., 2004. – 111 с.

Онопрієнко О. В. Концептуальні засади компетентнісного підходу в сучасній освіті / О. В. Онопрієнко // Шлях освіти. – 2007. – № 4. – С. 32–37.

Голуб Н. Б. Комунікативна компетентність сучасного учня старших класів: суть проблеми і шляхи її розв’язання / Н. Б. Голуб // Наукові записки. – Острог : Острозька академія, 2012. – Вип. 22. – С. 182–191.

Рибалко Ю. В. Компетентнісний підхід у науково-педагогічній літературі / Ю. В Рибалко // Педагогіка вищої та середньої школи. – 2012. – Вип. 35. – 392 c.

Пентилюк М. І. Сучасний урок української мови / М. І. Пентилюк, Т. Г. Окуневич. – Х. : Основа, 2007. – 176 с.

Published

2021-12-10