Research of volitional efforts in a structure of a regulatory-volitional component of readiness to self-organization in professional activity of a future lecturer in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35433/pedagogy.1(96).2019.26-32

Keywords:

self-organization, volitional efforts, regulatory-volitional component, future lecturers in higher education.

Abstract

The article substantiates the role of volitional efforts as an important and effective motive for master candidates’ activity in improving their level of academic and professional experience, as well as their readiness for self-organization in professional pedagogical activities for the purpose of professional self-development and self-improvement. It is noted that the volitional efforts of an individual carry out a regulatory and mobilizing effect within mental and physical self-organization of a future specialist in professional activities.The diagnostic study of volitional efforts formation indicators of future lecturers in higher education is carried out on the basis of reflective introspection usage and self-assessment of the formation of appropriate abilities and properties. Also utilized were techniques developed by H. Levenson, a questionnaire for self-organization research by O. Mandrykova, and a self-certification questionnaire. According to the results of the diagnosis, there is a lack of formation of the following factors within future lecturers in higher education: self-control of actions, states, and emotions in situations of interaction; self-control of actions in stressful situations; fulfillment of educational / professional tasks on time; the ability to refuse to perform excessive tasks; and planning forms and methods of self-development and implementation of self-education. Organizational and pedagogical conditions of volitional skills development within future lecturers in higher education are stated as: creation of a corresponding reflexive and evaluative developmental environment by providing problem-oriented training content; organization of reflexivity and regulatory activity of master candidates in process of classroom and out-of-school activities; acquaintance of master candidates with methods and techniques of self-regulation and self-control; systematic self-examination and self-control by a master candidate of their own methods and techniques in educational work, self-evaluation and self-correction of their activities in a process of training and self-training. The organizational and didactic possibilities of a discipline "Fundamentals of self-organization in professional activity" are presented in formation of skills of volitional self-regulation within master candidates.

 

У статті обґрунтовано роль вольових зусиль як важливої дійової спонуки активності магістрантів у підвищенні ними рівня набутого академічного і професійного досвіду та їх готовності до самоорганізації у професійній педагогічній діяльності з метою професійного саморозвитку і самовдосконалення. Зазначено, що вольові зусилля особистості виконують регулятивну та мобілізаційну дію в психічній та фізичній самоорганізації майбутнього фахівця у професійній діяльності. Здійснено діагностичне вивчення показників сформованості вольових зусиль у майбутніх викладачів вищої школи на основі використання рефлексивного самоаналізу, самооцінки сформованості відповідних умінь та властивостей; методики Х. Левенсона, опитувальника самоорганізації діяльності О. Мандрикової; самосертифікаційного опитувальника. За результатами діагностики встановлено недостатній рівень сформованості у майбутніх викладачів вищої школи таких показників: самоконтроль дій, станів, емоцій у ситуаціях взаємодії; самоконтроль дій у стресових ситуаціях; своєчасне виконання завдань навчальної / професійної діяльності; здатність відмовлятися від виконання надмірних завдань; планування форм та методів саморозвитку і здійснення самоосвіти. Названо організаційно-педагогічні умови розвитку вольових умінь у майбутніх викладачів вищої школи: створення відповідного рефлексивно-оцінного розвивального середовища шляхом надання змісту підготовки проблемного характеру; організація рефлексивно-регулятивної діяльності магістрантів у процесі аудиторних та позааудиторних занять; ознайомлення магістрантів із методами та прийомами саморегуляції й самоконтролю; систематичний самоаналіз та самоконтроль магістрантом методів і прийомів власної навчальної праці, самооцінка і самокорекція своєї діяльності у процесі навчання та самопідготовки. Представлено організаційно-дидактичні можливості навчальної дисципліни "Основи самоорганізації у професійній діяльності" у формуванні в магістрантів умінь вольової саморегуляції.

References

Bekh, I.D. (2008). Vykhovannia osobystosti [Character education]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Borkowski, J. G., & Thorpe, P. K. (1994). Self-regulation and motivation: A life-span perspective on underachievement. Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates (pp. 45–73) [in English].

Chudakova, V. P. (2015). Doslidzhennia "voliovoho samokontroliu / voliovoi samorehulyatsii" – pokaznyka sformovanosti psykholohichnoi hotovnosti do innovatsiinoi diial'nosti y konkurentozdatnosti osobystosti: diahnostychno-interpretatsiinyi komponent [The study of "volitional self-control / volitional self-regulation" – an indicator of formation of psychological readiness for innovation and competitiveness of an individual: a diagnostic-interpretative component]. Osvita i rozvytok obdarovanoi osobystosti – Education and Development of Gifted Person, 1, 39–47 [in Ukrainian].

Dembo, M. H. (2004). Motivation and learning strategies for college success: A self-management approach. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates [in English].

Necheporenko, M. V. (2011). Emotsiino-voliova kultura studenta [Emotional-volitional culture of a student]. Kharkiv: KHNU imeni V.N. Karazina [in Ukrainian].

Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33–40 [in English].

Zimmerman, B.J. (1994). Dimensions of academic self-regulation: A conceptual framework for education. Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates (pp. 3–21) [in English].

Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82, 51–59 [in English].