Pre-diploma training of a teacher-philologist of the english language
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.1(96).2019.33-43Keywords:
pre-diploma training, student, philologist, English language, linguistic-methodological competence, project ''School Teacher of the New Generation''.Abstract
Knowledge of foreign languages and the skills of their fluent use in everyday and business life, including professional communication with native speakers, is a sign of a competitive and highly skilled specialist. Therefore, modern society needs qualitative training of a pedagogue with the formed linguistic-methodological competence. The article highlights the peculiarities of the pre-diploma training of a teacher-philologist of the English language, by the example of participation of the Faculty of Primary Education and Philology of Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy in the joint project ''School Teacher of the New Generation'' of the Ministry of Education and Science of Ukraine and the British Council in Ukraine. To realize the purpose of the work, a combination of theoretical and empirical methods has been used. Among the theoretical methods was the analytical study of information sources, due to which the investigated problem was studied. The comparative analysis revealed that the introduction of new innovative programs in accordance with the project ''School Teacher of the New Generation'' allowed for the level of linguistic-methodological competence to increase for future teachers-philologists within the process of their pre-diploma training. The survey method has been used to determine the problems in the professional training of students-philologists. During the study, a survey of students of the specialty 014.02 ''Secondary Education (Language and Literature (English)'' ofKhmelnytskyiHumanitarian-PedagogicalAcademyduring 2015–2019 was conducted. In the course of conducting scientific research, the following empirical methods have been used: monitoring, interviews, questionnaires, observation, analysis of documentation and products of activity, and surveys for determining the level of formation of linguistic-methodological competences developed during training. Furthermore, a pedagogical experiment on the innovative program of the project ''School Teacher of the New Generation'' has been conducted, as well as mathematical-statistical methods of computing. Taking into account the contradiction between the need of modern society to have individuals with a command of foreign languages and the necessity to update the training content of the future teacher-philologist, the purpose of the study was determined as to learn about and analyse the experience of the pre-diploma training of teachers-philologists. In particular, those training at the Khmelnytskyi Humanitarian-Pedagogical Academy, while participating in the joint project of the British Council in Ukraine and the Ministry of Education and Science of Ukraine on the innovative program of the project ''School Teacher of the New Generation''. It is clarified that the introduction of changes into the curriculum of speciality 014.02 ''Secondary Education (Language and Literature (English)'' during 2015–2019 allowed the level of linguistic-methodological competence to increase for the future teachers-philologists in the process of pre-diploma training.
Володіння іноземними мовами, уміння їх вільного використання у буденному і діловому житті, зокрема й фахову комунікацію з носіями іноземної мови, – ознака конкурентоздатного й висококваліфікованого спеціаліста. Тому, сучасне вітчизняне суспільство має потребу у якісній підготовці педагога із сформованою лінгвометодичною компетенцією. У статті висвітлено особливості додипломної підготовки вчителя-філолога англійської мови на прикладі участі науково-педагогічних працівників та студентів факультету початкової освіти та філології Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії у спільному проекті ''Шкільний вчитель нового покоління'' Міністерства освіти і науки України та Британської Ради в Україні. Для реалізації мети роботи використано комплекс теоретичних й емпіричних методів. Серед теоретичних – це аналітичний метод та вивчення інформаційних джерел, завдяки яким висвітлено досліджувану проблему; порівняльний аналіз дозволив виявити, що запровадження нових інноваційних програм відповідно до проекту ''Шкільний вчитель нового покоління'' підвищує рівень лігнвометодичної компетентності майбутніх педагогів-філологів у процесі додипломної підготовки. Також використовувався метод опитування – для визначення проблем у професійній підготовці студентів-філологів. Під час дослідження проводилось опитування студентів спеціальності 014.02 ''Середня освіта (Мова та література (англійська)'' Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії протягом 2015–2019 рр. У процесі проведення наукових пошуків використовувалися емпіричні методи: моніторинг, бесіди, анкетування, спостереження, аналіз документації та продуктів діяльності, опитування для визначення рівня сформованості лігнвометодичної компетентності у процесі підготовки майбутніх учителів-філологів, педагогічний експеримент за інноваційною програмою проекту ''Шкільний учитель нового покоління'', а також математико-статистичні методи обчислень. Враховуючи суперечність між потребою сучасного суспільства у володінні іноземними мовами та необхідності оновлення змісту підготовки майбутнього вчителя-філолога нами визначено мету дослідження, яка полягає у вивченні та аналізі досвіду додипломної підготовки вчителів-філологів, зокрема в Хмельницькій гуманітарно-педагогічній академії під час участі у спільному проекті Британської ради в Україні і Міністерства освіти та науки України за інноваційною програмою проекту ''Шкільний учитель нового покоління''. З’ясовано, що запровадження змін у навчальну програму спеціальності 014.02 ''Середня освіта (Мова та література (англійська)'' протягом 2015–2019 рр. дозволили підвищити рівень лігнвометодичної компетентності майбутніх учителів-філологів у процесі додипломної підготовки.
References
Bezliudna, V.V., Bezliudnyi, R.O. (2019) Onovlennia zmistu metodychnoi pidhotovky maibutnioho vchytelia inozemnykh mov [Renewal of the Content of Methodological Training of the Future Teacher of Foreign Languages]. Retrived from https://dspace.udpu.edu.ua/jspui/bitstream/6789/10279/1/Onovlenna_-zmistu.pdf (last accessed: 01.02.2019) [in Ukrainian].
Information for Universities which would Like to Join the Project. (n.d.). ngschoolteacher.wixsite.com. Retrived from https://ngschoolteacher.wixsite.com/ngscht/upscaling (last accessed: 01.02.2019) [in English].
Ishutina, O. Ye. (2015) Sutnist i struktura linhvometodychnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia ridnoi movy [Essence and Structure of Linguistic-Methodological Competence of the Future Teacher of Native Language]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia ''pedahohika i sotsial'na robota''– Scientific Bulletin of Uzhhorod University. ''Pedagogy. Social Work'', 36, 67–70. Uzhhorod: Vydavnytstvo UzhNU ''Hoverla'' [in Ukrainian].
Konovalenko, T.V. (2016) Novyi format fakhovoi pidhotovky maibutnoho vchytelia anhliiskoi movy [New Format of Professional Training of the Future English Teacher]. Retrived from http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/1051/1/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9%20%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%82.pdf (last accessed: 15.05.2016) [in Ukrainian].
Kontseptsiia ''Nova ukrainska shkola'' [Concept ''New Ukrainian School''] (n.d.). mon.gov.ua. Retrived from https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola (last accessed: 17.02.2019).
New Generation School Teacher. Training and Development. (n.d.). mon.gov.ua. Retrived from: https://ngschoolteacher.wixsite.com/ngscht/training-and-development (last accessed: 15.02.2019).
Pre-Service Training Reform Project (PRESETT). (n.d.). www.britishcouncil.org.ua. Retrived from http://www.britishcouncil.org.ua/teach/projects/presett (last accessed: 15.02.2019) [in English].
Shkilnyi uchytel novoho pokolinnia [School Teacher of the New Generation]. (n.d.). Retrived from https://docs.wixstatic.com/ugd/15b470_b8fa4b8b134549199134fea8aa5e14cc.pdf [in Ukrainian].
Shkilnyi uchytel novoho pokolinnia. Doproektne bazove doslidzhennia (berezen 2014 – berezen 2015) [School Teacher of the New Generation. Pre-Project Base Research] (2014). Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].
Sorbonne Declaration. (n.d.). media.ehea.info Retrived from http://media.ehea.info/file/1998_Sorbonne/61/2/1998_Sorbonne_Declaration_English_552612.pdf (last accessed: 15.02.2019) [in English].
Yashchuk, I. (2017) Teoretychni zasady formuvannia inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentsii yak skladovoi profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia inozemnoi movy [Theoretical Bases of Forming Foreign Language Communicative Competence as a Component of Professional Competency of the Future Teacher of Foreign Language]. Pedahohichnyi dyskurs – Pedagogical Discourse, 22, 203–209. I.M. Shorobura (Ed). Khmelnytskyi [in Ukrainian].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 H. V. Tereshchuk, I. P. Yashchuk, K. M. Binytska, O. P. Binytska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).