Empirical study on the formation of the motivational-personal component of masters’ readiness to ensure the quality of educational process in the preschool educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.1(96).2019.51-57Keywords:
Masters, motivational and personal component of readiness to ensuring the quality of the educational process in preschool educational institutions, diagnostic methods, criteria, levels of formation.Abstract
The article presents the results of an empirical study of the formation of the motivational and personal component of the readiness to ensure educational process quality in the preschool institution. European integration processes inUkraineand changes in primary school actualize the problem of the Preschool Education Masters’ readiness to ensure the educational process quality in preschool institution. To determine the condition of motivational and personal component formation of RTEQEP of future Masters in the preschool institution a complex of diagnosis methods was chosen. These were chosen according to defined components, criteria and indicators, namely the method of the professional activity motivation study (K. Zamfir in modification A. Reana, N. Badmaievoi), method of definition of I-concept (Campbell SCC method), the location of components RTEQEP in the structure of preschool institutions, and questioning, methods of mathematical statistics. It was found that the motivation for professional activity is the best formed at the Masters level – 52 % of respondents testified to the high level; 70 % of Masters do not realize the role of motivation. Masters showed a sufficient and average level of self-concept formation and unclear value orientations and professional needs. The students did not name all the main personal and professional qualities of the preschool institution manager, preferring the moral ones. The majority of Masters revealed the average level of the motivational and personal component formation of readiness to ensure the quality of the educational process in the preschool institutions, which indicates the need to organize and work in order to improve this level.
У статті представлено результати емпіричного дослідження стану сформованості мотиваційно-особистісного компонента готовності магістрів до забезпечення якості освітнього процесу в закладі дошкільної освіти, проведеного автором. Євроінтеграційні процеси, що відбуваються в Україні та зміни в початковій школі актуалізують проблему формування готовності магістрів дошкільної освіти до забезпечення якості освітнього процесу в дошкільній установі. З метою з’ясування стану сформованості мотиваційно-особистісного компонента ГДЗЯОП в закладі дошкільної освіти в майбутніх магістрів був дібраний комплекс методів діагностики, відповідно до визначених нами компонентів, критеріїв і показників, а саме: методика вивчення мотивації професійної діяльності (К. Замфір в модифікації А. Реана, Н. Бадмаєвої), методика визначення Я-концепції (методика Кемпбелла SCC), визначення місця компонентів ГДЗЯОП в ЗДО в її структурі, анкетування, методи математичної статистики. З’ясовано, що найкраще в магістрантів сформована мотивація професійної діяльності – у 52 % респондентів виявлено її високий рівень. Проте 70 % магістрантів не усвідомлюють ролі мотивації, як складника спрямованості, в процесі формування їхньої готовності до забезпечення якості освітнього процесу в ЗДО. Магістранти засвідчили достатній і середній рівні сформованості Я-концепції та не чіткі ціннісні орієнтації і професійні потреби. Окрім того, студенти назвали далеко не всі основні особистісно-професійні якості директора ЗДО, віддаючи перевагу моральним. У більшості магістрантів виявлено середній рівень сформованості мотиваційно-особистісного компонента готовності до забезпечення якості освітнього процесу в закладі дошкільної освіти, що засвідчує необхідність організації і проведення роботи з підвищення його рівня.
References
Shapar, V. B. (2004). Psykholohichnyi tlumachnyi slovnyk [Psychological dictionary]. Kharkiv: Prapor [in Ukrainian].
Vitvytska, S.S. (2011). Teoretychni i metodychni zasady pidhotovky mahistriv v umovakh stupenevoi osvity [Theoretical and methodological basis of training masters in a multi-level education]. Extended abstract of Doctor's thesis. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU [in Ukrainian].
Zahorodnia, L.P. (2018). Kryterii, pokaznyky ta rivni sformovanosti hotovnosti mahistriv do zabezpechennia yakosti osvitnioho protsesu v zakladi doshkil'noi osvity [Criteria, indicators and levels of formation of readiness of master's degrees to ensure the quality of the educational process in institutions of preschool education]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka – Pedagogical Education: Theory and Practice, 25 (2-2018), 65–71. Part 1. Kamianets-Podilskyi. DOI: 10.32626/2309-9763.2018-25.65-71 [in Ukrainian].
Zadorozhna-Kniahnytska, L.V. (2017). Orhanizatsiino-metodychni umovy deontolohichnoi pidhotovky menedzheriv osvity u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Organizational and methodological conditions of deontological training of education managers in higher educational institutions]. Naukovi zapysky Ternop. nats. ped. un-tu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika – Scientific notes Ternop. nat. ped. univ. named after Volodymyr Hnatiuk. Series: Pedagogy, 3, 90–98. DOI: 10:25128/2415-3605.17.3.12 [in Ukrainian].
Zadorozhna-Kniahnytska, L.V. (2018). Obgruntuvannia zmistu y struktury deontolohichnoi kompetentnosti menedzhera osvity [Substantiation of the content and structure of the deontological competence of the education Manager]. Journal ''ScienceRise: Pedagogical Education'', 2 (22), 24–28. DOI: 10.15587/2519-4984.2018.124456 [in Ukrainian].
Zakorchenna, H.M. (2000). Pidhotovka studentiv do pedahohichnoho menedzhmentu v doshkilnii osviti [Students’ training for pedagogical management in preschool education]. Extended abstract of candidate's thesis. Odesa [in Ukrainian].
Zhyhir, V.I. (2017). Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky menedzheriv osvity v umovakh mahistratury [Features of professional training of managers of education in the conditions of magistracy]. Retrieved from ea.donntu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/.../1/zhigir.pdf. [in Ukrainian].
Zhyhir, V.I. (2013) Sutnist i zmist profesiino vazhlyvykh yakostei osobystosti menedzhera osvity [The essence and content of professionally important qualities of the education Manager's personality]. Visnyk Luhanskoho natsional'noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky – Luhansk Taras Shevchenko National University Journal. Pedagogical science, 10(3), 113–124. Luhansk [in Ukrainian].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 L. P. Zahorodnia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).