Analysis of the results of the experimental work in the formation of pedagogical knowledge of the future teachers in the process of obtaining a second higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35433/pedagogy.1(96).2019.66-73

Keywords:

pedagogical knowledge, andragogical model of professional training of the future teachers in the system of the second higher education, educational-methodological complex (EMC) of professional training of the future teachers, level of readiness for professional pedagogical activity.

Abstract

The article is highlighting the peculiarities of forming the pedagogical knowledge of the future teacher who acquires the second higher education. Its urgency is conditioned by the need to improve the system of vocational training for future teachers within the context of obtaining their second higher education, as well as the insufficient grounding of theoretical and methodical principles particularly regarding the formation of pedagogical knowledge. Such training should aim at forming an appropriate readiness for teaching, characterized by an accelerated pace of mastering the profession, the relationship between the fundamental foundations of vocational education and humanistic values, and the purpose, content, forms and methods necessary for the implementation of a new type of professional activity. A significant part of this process is the formation of the pedagogical knowledge of future teachers. In the course of the research, on the basis of scientific literature analysis and theoretical modeling with the application of system analysis, the andragogical model of professional training of future teachers was developed, its components were characterized and the fundamental pedagogical knowledge a teacher must possess was specified. With the aim of improving the formation of future teachers’ professional knowledge, an educational-methodological complex (EMC) for their professional training under the conditions of obtaining a second higher education was created. This EMC considers the social demands of a teacher’s professional activity, the specifics of correspondence studying and of obtaining a second education, as well as the specifics of course unit. It provides the informational, methodological and academic support of educational process. In the article, by using the methods of mathematical statistics, the results of experimental work are presented, showing the positive dynamics of the formation of pedagogical knowledge of students from the experimental groups.

 

Стаття присвячена висвітленню особливостей формування педагогічних знань майбутніх учителів, які здобувають другу вищу освіту. Її актуальність зумовлена необхідністю вдосконалення системи професійної підготовки майбутніх вчителів в умовах здобуття другої вищої освіти та недостатньою обґрунтованістю її теоретичних та методичних засад, зокрема з формування педагогічних знань. Така підготовка має спрямовуватися на формування відповідної готовності до педагогічної діяльності, характеризується прискореним темпом оволодіння професією, взаємозв'язком між фундаментальними основами професійної освіти та гуманістичними цінностями, метою, змістом, формами та методами, що необхідні для здійснення нового виду професійної діяльності. Вагоме місце в цьому процесі займає формування педагогічних знань майбутніх учителів. У ході дослідження на основі аналізу наукової літератури, теоретичного моделювання з використанням системного аналізу було розроблено андрагогічну модель професійної підготовки майбутніх учителів, охарактеризовано її компоненти та виділено основні педагогічні знання, якими має володіти вчитель. З метою покращення формування педагогічних знань майбутніх учителів було створено навчально-методичний комплекс (НМК) їх професійної підготовки в умовах здобуття другої вищої освіти, який враховує соціальні запити до професійної діяльності вчителя, специфіку заочної форми навчання та здобуття другої вищої освіти, специфіку навчальних дисциплін, забезпечує інформаційний, методичний та науковий супровід навчального процесу. У статті за допомогою використання методів математичної статистики подано результати експериментальної роботи, які засвідчили позитивну динаміку сформованості педагогічних знань студентів, які входили до експериментальних груп.

References

Antonova, O.Ye. (2003). Formuvannia u maibutnikh uchyteliv bazovykh znan z pedahohiky [Formation of future teachers of basic knowledge in pedagogy]. Naukova shkola: tsentr profesiinoi pidhotovky pedahohichnykh kadriv – Scientific School: Center for the Professional Training of Pedagogical Personnel, 41–63. Zhytomyr: Zhytomyr. derzh. ped. un-t [in Ukrainian].

Dubaseniuk, О.А. (Eds.). (2014) Profesiina pedahohichna osvita: stanovlennia i rozvytok pedahohichnoho znannia [Professional pedagogical education: formation and development of pedagogical knowledge]. Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Klimov, Ye.A. (1996). Psikhologiia professionalnogo samoopredeleniia [Psychology of professional self-determination]. Rostov n/D.: Feniks [in Russian].

Kondrashova, L.V. (2007). Vysshaia pedagogicheskaia shkola i Bolonskii protsess: realii i perspektivy [Higher Pedagogical School and the Bologna Process: Realities and Perspectives]. Krivoi Rog: KGPU [in Russian].

Kramarenko, A.M., Horbenko O.B., Solodiy I.M. (2017) Formuvannia profesiinoi kompetentnosti pedahoha [Formation of professional competence of a teacher] Nauka i osvita – Science and Education, (4), 188–197. Retrieved from https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-10-26 [in Ukrainian].

Shanskova, T.I. (2015) Profesiina pidhotovka fakhivtsiv humanitarnoho profiliu v umovakh druhoi vyshchoi osvity: teoriia i metodyka [Professional training of specialists in the humanitarian profile under the conditions of the second higher education: theory and methodology]. О.А.Dubaseniuk.(Ed.). Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

Smirnov, V.I. (1999) Obshchaia pedagogika v tezisakh, definitsiiakh, illiustratsiiakh [General pedagogy in theses, definitions, illustrations]. Moscow: Pedagog. obshchestvoRossii [in Russian].

Sysoieva, S.O. (2011) Interaktyvni tekhnolohii navchannia doroslykh [Interactive technologies of adult education]. Kyiv: EKMO [in Ukrainian].

Voznyuk, O.V. (2013). Rozvytok osobystosti pedahoha v umovakh tsyvilizatsiinykh zmin: teoriia i praktyka [Development of personality of a teacher in the conditions of civilizational changes: theory and practice]. Zhytomyr: Vyd-voZHDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy "Pro osvitu" – The Law of Ukraine "On Education"] (n.d.). zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19 [in Ukrainian].