The content analysis of practices and projects of organizing non-formal education in Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.1(96).2019.82-88Keywords:
non-formal education, non-formal learning, content analysis, practice of non-formal education, organization of non-formal education.Abstract
The article presents the results of the researches of 24-authored Ukrainian projects of non-formal education, presented in the Catalog of Best Practices and Projects of the Organization of Non-formal Education (in Ukrainian higher educational institutions, in the process of professional training of future specialists in the social sphere). Content analysis of experience was implemented on two levels: external / organizational and internal / content. The external (organizational) analysis of non-formal education practices was carried out in the process of critically estimating the main activity-centered components of non-formal education as singled out and described by its agents and providers. The internal (content-related) analysis of non-formal education practices was performed by means of analyzing the essence and content of the projects in question based on the following criteria: theoretical approaches employed, underlying values, main processes, systematicity, fund-raising, and implementation level. The following main modern trends in the development of the practice of non-formal education were established: 1) during organization of non-formal education, providers are guided by their own scientific or professional interests without analyzing the individual needs of the participants; 2) there are no current studies in pedagogical activity aimed at studying the participatory motives of various categories of participants in non-formal educational projects; 3) the specification of participants in non-formal learning allows organizers to specify the needs for which it is aimed; 4) the leading functions of non-formal education are educational, upbringing, psychological and enlightenment; 5) in non-formal education, the tendency towards the use of group forms and methods of teaching, as well as in the formal education system; 6) in the presented experience, there are no correlation of goals with the outlined authors' results of non-formal education; 7) the vast majority of non-formal education experience is realized without financial support, at the expense of initiative, goodwill and research or civic interests of the organizers; 8) today the most common theoretical foundations of the organization of non-formal education are activity, competence, and systems approaches.
У статті представлено результати дослідження 24 авторських українських проектів неформальної освіти, представлених у Каталозі кращих практик і проектів організації неформальної освіти (у навчальних закладах України; у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери). Контент-аналіз досвіду реалізовувався на двох рівнях: зовнішньому, організаційному та внутрішньому, змістовому. Встановлено такі основні сучасні тенденції розвитку практики неформальної освіти: 1) при організації неформальної освіти провайдери керуються власними науковими або професійними інтересами без аналізу індивідуальних потреб учасників; 2) у педагогічній діяльності наразі відсутні дослідження, спрямовані на вивчення мотивів участі різних категорій учасників у неформальних освітніх проектах; 3) специфікація учасників неформального навчання дозволяє конкретизувати організаторам потреби, на задоволення яких воно спрямоване; 4) провідними функціями неформальної освіти виступають навчальна, виховна, психологічна, просвітня; 5) у неформальній освіті зберігається тенденція до використання групових форм і методів навчання, як і у формальній системі освіти; 6) у представленому досвіді відсутній взаємозв’язок цілей із окресленими авторами результатами неформальної освіти; 7) переважна більшість досвіду неформальної освіти реалізується без фінансової підтримки, за рахунок ініціативи, доброї волі та власних дослідницьких або громадянських інтересів організаторів; 8) найбільш поширеними теоретичними засадами організації неформальної освіти сьогодні є діяльнісний, компетенісний, системний підходи.
References
Davydova, V.D. (2008). Neformalna osvita doroslykh u navchalnykh hurtkakh Shvetsii [Adult non-formal education in Swedish educational circles]. Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].
Pavlyk, N., Yatsenko, V. (Eds.). (2017). Kataloh krashchykh praktyk i proektiv orhanizatsii neformalnoi osvity [Catalog of the best practices and projects of the organization of non-formal education]. Zhytomyr: Vyd-vo Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
Presner, R. (2016). Formy osvity doroslykh u systemi pisliadyplomnoho navchannia [Forms of adult education in postgraduate education system]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk – Actual Questions of the Humanities, 15, 408–413 [in Ukrainian].
Shustak Yu. I. Neformalna osvita doroslykh u normatyvno-pravovomu poli Ukrainy [Non-formal education of adults in the normative legal field of Ukraine]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky – Scientific Notes of the Berdyansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, 2, 233–239 [in Ukrainian].
Zaiarna, V.S. (2015). Problema neformalnoi osvity ditei i molodi v YeS u konteksti doslidnytskykh tendentsii ukrainskoi pedahohichnoi nauky [The problem of non-formal education of children and young people in the EU in the context of research trends of Ukrainian pedagogical science]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III(34), 69, 39–41 [in Ukrainian].
Zhykhorska, O.V. (2014). Sutnist intehratsii vydiv osvity u pidhotovtsi navchalno-dopomizhnoho personalu VNZ [The essence of integration of types of education in the training of educational and support staff of universities]. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky – Actual problems of sociology, psychology, pedagogy, 4 (25), 193–199 [in Ukrainian].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 N. P. Pavlyk, H. P. Pustovit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).