The content analysis of practices and projects of organizing non-formal education in Ukraine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35433/pedagogy.1(96).2019.82-88

Keywords:

non-formal education, non-formal learning, content analysis, practice of non-formal education, organization of non-formal education.

Abstract

The article presents the results of the researches of 24-authored Ukrainian projects of non-formal education, presented in the Catalog of Best Practices and Projects of the Organization of Non-formal Education (in Ukrainian higher educational institutions, in the process of professional training of future specialists in the social sphere). Content analysis of experience was implemented on two levels: external / organizational and internal / content. The external (organizational) analysis of non-formal education practices was carried out in the process of critically estimating the main activity-centered components of non-formal education as singled out and described by its agents and providers. The internal (content-related) analysis of non-formal education practices was performed by means of analyzing the essence and content of the projects in question based on the following criteria: theoretical approaches employed, underlying values, main processes, systematicity, fund-raising, and implementation level. The following main modern trends in the development of the practice of non-formal education were established: 1) during organization of non-formal education, providers are guided by their own scientific or professional interests without analyzing the individual needs of the participants; 2) there are no current studies in pedagogical activity aimed at studying the participatory motives of various categories of participants in non-formal educational projects; 3) the specification of participants in non-formal learning allows organizers to specify the needs for which it is aimed; 4) the leading functions of non-formal education are educational, upbringing, psychological and enlightenment; 5) in non-formal education, the tendency towards the use of group forms and methods of teaching, as well as in the formal education system; 6) in the presented experience, there are no correlation of goals with the outlined authors' results of non-formal education; 7) the vast majority of non-formal education experience is realized without financial support, at the expense of initiative, goodwill and research or civic interests of the organizers; 8) today the most common theoretical foundations of the organization of non-formal education are activity, competence, and systems approaches.

 

У статті представлено результати дослідження 24 авторських українських проектів неформальної освіти, представлених у Каталозі кращих практик і проектів організації неформальної освіти (у навчальних закладах України; у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери). Контент-аналіз досвіду реалізовувався на двох рівнях: зовнішньому, організаційному та внутрішньому, змістовому. Встановлено такі основні сучасні тенденції розвитку практики неформальної освіти: 1) при організації неформальної освіти провайдери керуються власними науковими або професійними інтересами без аналізу індивідуальних потреб учасників; 2) у педагогічній діяльності наразі відсутні дослідження, спрямовані на вивчення мотивів участі різних категорій учасників у неформальних освітніх проектах; 3) специфікація учасників неформального навчання дозволяє конкретизувати організаторам потреби, на задоволення яких воно спрямоване; 4) провідними функціями неформальної освіти виступають навчальна, виховна, психологічна, просвітня; 5) у неформальній освіті зберігається тенденція до використання групових форм і методів навчання, як і у формальній системі освіти; 6) у представленому досвіді відсутній взаємозв’язок цілей із окресленими авторами результатами неформальної освіти; 7) переважна більшість досвіду неформальної освіти реалізується без фінансової підтримки, за рахунок ініціативи, доброї волі та власних дослідницьких або громадянських інтересів організаторів; 8) найбільш поширеними теоретичними засадами організації неформальної освіти сьогодні є діяльнісний, компетенісний, системний підходи.

References

Davydova, V.D. (2008). Neformalna osvita doroslykh u navchalnykh hurtkakh Shvetsii [Adult non-formal education in Swedish educational circles]. Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].

Pavlyk, N., Yatsenko, V. (Eds.). (2017). Kataloh krashchykh praktyk i proektiv orhanizatsii neformalnoi osvity [Catalog of the best practices and projects of the organization of non-formal education]. Zhytomyr: Vyd-vo Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

Presner, R. (2016). Formy osvity doroslykh u systemi pisliadyplomnoho navchannia [Forms of adult education in postgraduate education system]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk – Actual Questions of the Humanities, 15, 408–413 [in Ukrainian].

Shustak Yu. I. Neformalna osvita doroslykh u normatyvno-pravovomu poli Ukrainy [Non-formal education of adults in the normative legal field of Ukraine]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky – Scientific Notes of the Berdyansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, 2, 233–239 [in Ukrainian].

Zaiarna, V.S. (2015). Problema neformalnoi osvity ditei i molodi v YeS u konteksti doslidnytskykh tendentsii ukrainskoi pedahohichnoi nauky [The problem of non-formal education of children and young people in the EU in the context of research trends of Ukrainian pedagogical science]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III(34), 69, 39–41 [in Ukrainian].

Zhykhorska, O.V. (2014). Sutnist intehratsii vydiv osvity u pidhotovtsi navchalno-dopomizhnoho personalu VNZ [The essence of integration of types of education in the training of educational and support staff of universities]. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky – Actual problems of sociology, psychology, pedagogy, 4 (25), 193–199 [in Ukrainian].