Давня українська педагогічна термінологія: аналіз текстів українського Середньовіччя
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.4(95).2018.188-194Keywords:
термінологія, педагогіка, Середньовіччя, терміносистема, текстиAbstract
У статті представлено аналіз української педагогічної термінології періоду Середньовіччя на підставі аналізу текстів вибраних творів означеної епохи (С. Оріховського, К. Ставровецького, І. Вишенського, Ю. Дрогобича та деяких інших). Визначення та тлумачення педагогічних термінів подано за їх належністю до змісту, форм, методів,а результату навчання і виховання, як вони представлені в середньовічних творах. Обґрунтовано тенденцію до уніфікації та стандартизації терміносфери сучасної педагогічної науки в результаті її історичного розвитку. Сформульовано висновок зосередження середньовічної педагогічної термінології навколо понять ''наука'', ''освіта'', ''школа'', ''навчати'', ''вчений''; про складність проведення аналізу терміносфери середньовічного періоду внаслідок фактичної відсутності необхідної словниково-довідникової літератури, що змушує до прийняття позиції перекладачів та укладачів обраних для аналізу творів епохи українського Середньовіччя; про необхідність підготовки окремого словникового видання, присвяченого педагогічній термінології українського Середньовіччя, Відродження, козаччини та інших періодів розвитку української освіти і культури залежно від прийнятої періодизації.References
Булгакова Е. А. Английские термины социальной работы как особая терминосистема / Е. А. Булгакова // Вестник СевКавГУ. Серия Гуманитарные науки. – 2004. – № 2 (12). – С.8–13.
Дужа-Задорожна М. Структурно-семантичні особливості терміносистеми соціальної педагогіки (на основі німецької мови) / Мирослава Дужа-Задорожна, Петро Задорожний // Вісник Нац. ун-ту ''Львівська політехніка''. Серія ''Проблеми української термінології''. – 2010. – № 676. – С. 98–101.
Д’яков А. С. Основи термінотворення : Семантичні та соціолінгвістичні аспекти / А. С Д’яков, Т. Р. Кияк, З. Б. Куделько. – К. : КМ Академія, 2000. – 218 с.
Антонова О. Є. Базові знання з педагогіки: становлення, розвиток, технологія формування : [монографія] / О. Є. Антонова. – Житомир : Житомирський державний університет, 2004. – 276 с.
Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки: посібник для студентів вищих навчальних закладів / О. Вишневський. – Дрогобич : Коло, 2006. – 566 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 376 с.
Зязюн И. А. Основы педагогического мастерства : [учеб. пособие для пед. спец. высш. учеб. заведений] / [И. А. Зязюн, И. Ф. Кривонос, Н. Н. Тарасевич и др.] ; под ред. И. А. Зязюна. – К. : Просвещение, 1989. – 302 с.
Крижко О. Особливості терміна як основної одиниці терміносистеми / О. Крижко // Studia Linguistica. – 2008. – C. 62–67.
Українська мова : енциклопедія / Редкол. : В. М. Русанівський, О. О. Тараненко та ін. – 2-е вид. випр. і доп. – К. : Українська енциклопедія, 2004. – 824 с.
Штика Л. Г. Методологічний підхід до формування терміносистеми в галузі науки ''Державне управління'' [Eлектронний ресурс] / Л. Г. Штика, С. О. Кравченко // Державне управління: теорія та практика. – 2009. – №1990. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/e-journals/Dutp/2009-1/doc_pdf/Shtyka_LG.pdf.
Сокол М. О. Періодизація понятійного апарату в історії розвитку педагогічної науки / М. О. Сокол. – Режим доступу : http://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/1135/1236 с.116.
Сухомлинська О. В. Періодизація педагогічної думки в Україні: кроки до нового виміру / О. В. Сухомлинська // Збірник наукових праць до 10-річчя АПН України. – Ч. 1. – Харків : ОВС, 2002. – С. 37–54.
Słownik staropolski / red. S. Urbańczyk i in. t.I-XI. – Kraków, 1953-2003.
Słownik polszczyzny XVI wieku / red. M. R. Mazenowa i in. t.I-XXX. – Wrocław-Warszawa, 1966-2002.
Історія української школи і педагогіки : [хрестоматія] / Уклад. О. О. Любар ; За ред. В. Г. Кременя. – К. : Знання, 2005. – 767 с.
Оріховський С. Напучення польському королеві Сигизмунду Августу / С. Оріховський / переклад В. Шевчука // Тисяча років української суспільно-політичної думки. У 9 т.– Т. 2. – К. : Дніпро, 2001. – 560 с.
Оріховський С. Лист до Яна Франціска Коммендоні про себе самого [Електронний ресурс] / С. Оріховський ; переклад В. Шевчука // Тисяча років української суспільно-політичної думки. У 9 т.– Т. 2. – К. : Дніпро, 2001. – Режим доступу : http://litopys.org.ua/human/hum04.htm.
Шевчук В. Суспільно-політична думка в Україні в XVI – першій половині XVII століття / В. Шевчук // Тисяча років української суспільно-політичної думки. У 9т.– Т.2. – К. : Дніпро, 2001. – 560 с.
Порядок шкільний / переклад В. Шевчука // Тисяча років української суспільно-політичної думки. – У 9 т.– Т. 2. – К. : Дніпро, 2001. – Режим доступу : http://litopys.org.ua/human/hum04.htm.
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Н. А. Сейко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).