Філософія – освіта – виховання. Трикутник успіху навчально-виховного процесу
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.3(94).2018.87-97Keywords:
філософія, педагогіка, освіта, життєва мудрість, виховання, діалог, ''пайдейя'', амерологічна педагогіка, благо, знання, щастя.Abstract
В статті здійснено аналіз зв’язку взаємодоповнювальних складових філософії, навчання і виховання, які забезпечують успіх навчально-виховного процесу. Акцентується на хибності постулату традиційної педагогіки про цілісність навчально-виховного процесу, в якому виховання трактується, зазвичай, як одна із функцій навчання. Показано, що подібне уявлення є однією з причин розбалансованості навчання і виховання. Взаємозв’язок та взаємопроникнення, безперечно, тут існує, але така цілісність розуміється не як глибинна інтеграція, а як сумарна величина. Доведено, що вирішити проблему розбалансованості навчально-виховного процесу можливо на основі філософії, яка є фундаментом генетичного зв’язку знань, умінь, моральних імперативів і життєвих цінностей. Педагогіка, якщо вона не має філософського осмислення власних цілей і завдань, набуває рецептурного характеру, стає обездушеним набором інструкцій, правил, вказівок. Показано, що прикладом життєдайної сили гармонійного поєднання філософії, освіти та виховання є гуманістична педагогіка В. О. Сухомлинського, який ніби культивуючи давньогрецький світоглядний ідеал ''пайдейї'', надає в навчально-виховному процесі спочатку перевагу включеності людини у багатовимірний комплекс культури і природи, і лише через неї виходить на освіченість. Доведено, що педагогічна система В. О. Сухомлинського не лише збагатила педагогічну науку новаторськими ідеями, внесла неоціненний внесок як в теорію, так і практику освіти і виховання, але й започаткувала революційний етап в реформуванні вітчизняної освітньої системи.
References
Цицерон Избранные сочинения / Цицерон. – М. : Худож. лит., 1975. – 456 с.
Саух П. Ю. Філософія у пошуках панацеї. Роздуми небайдужого / П. Ю. Саух // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки. – Вип. 1 (83), 2017.
Табачковський В. Г. Полісутнісне homo : філософсько-мистецька думка у пошуках неевклідової рефлективності / В. І. Табачковський. – К. : Парапин, 2005. – 432 с.
Дьюи Дж. Введение в философию образования / Дж. Дьюи. – М., 1921.
Алексєєнко Т. Ф. Біла книга національної освіти України / Т. Ф. Алексєєнко, В. М. Аніщенко, Г. О. Балл (та ін.); за заг. ред. акад. В. Г. Кременя ; НАПН України. – К. : Інформ. системи, 2010.
Зязюн І. А. Культура й цінності у просторі життєвого поступу / І. А. Зязюн // Життєві імперативи та наукова школа професора Петра Сауха : науково-популярне видання. – Житомир : Видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2010. – 204 с.
Каган М. С. Системно-синергетический подход к построению современной педагогической теории / М. С. Каган // Синергетическая парадигма. Синергетика образования. – М. : Прогресс-традиция, 2017.
Бех І. Д. Особистісно-орієнтована модель виховання як науковий конструкт / І. Д. Бех. Режим доступу : libraru.udpu. org.ua / libraru-files/ psuh…/ vupysk – 21 pdf.
Кизима В. Образование как сизигический процесс / В. Кизима // Наукові і освітянські методології і практики. – Київ : ЦГО НАН України. – 2004.
Сухомлинский В. А. Этюды коммунистического воспитания / В. А. Сухомлинский // Народное образование. – 1967. – № 2.
Сухомлинский В. А. Вибрані твори. У 5-ти томах / В. А. Сухомлинский. – Т. 5. – К., 1976.
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 П. Ю. Саух
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).