Антропологічно-ціннісне осмислення феномену Суботи в контексті формування методології і методики розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури в умовах післядипломної освіти
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.3(94).2018.98-106Keywords:
здоров’язбережувальна компетентність вчителя фізичної культури, Субота, Неділя, П’ятниця, післядипломна освіта, методологія, методика, педагогіка здоров’я, декомунізація, темпоральність, трансцендентність, духовність.Abstract
У статті розкривається проблематика антропологічно-ціннісного осмислення культурно-духовних феноменів Суботи, Неділі і П’ятниці, що спрямовано на розробку методології та методики розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури в умовах післядипломної освіти, а також на удосконалення освітніх практик збереження здоров’я. Репрезентуються концепти станів духовно-темпоральної і духовно-темпорально-локомоторної трансценденції. Визначаються шляхи використання уявлень про культурні традиції Суботи, Неділі і П’ятниці для удосконалення професійних візій вчителя і його ціннісних орієнтацій, а також для розвитку міжкультурної комунікації, декомунізації освіти, методик організації рухової активності, збереження здоров’я і профілактики девіантної поведінки та хімічних залежностей.
References
Хешель А.-Д. Шаббат и его значение для современного человека / Абрахам-Джошуа Хешель. – Режим доступа : https://m.jeps.ru/Pdf/shabat.pdf (дата обращения : 01.07.18).
Лау Исраэль-Меир (раввин) Практика иудаизма : в свете устной Торы / Исраэль-Меир Лау. – Израиль : Модан, 1996. – 460 с.
Десять заповедей // Электронная еврейская энцеклопедия. – Всемирный ОРТ. – Режим доступа : http://eleven.co.il/judaism/commandments-and-precepts/11412/ (дата обращения : 01.07.2018).
Cуббота и праздники // Электронная еврейская энциклопедия / Всемирный ОРТ. – Режим доступа : http://eleven.co.il/judaism/sabbath-and-holidays/ (дата обращения: 01.07.2018).
Катехизис Католической Церкви : компендиум. – Москва : Духовная библиотека, 2007. – 217 с.
Кураев А. Обращение к адвентистам / А. Кураев // Протестантам о Православии / диакон Андрей Кураев. – Режим доступа : https://azbyka.ru/otechnik/sekty/protestantam-o-pravoslavii/10 (дата обращения : 01.07.2018).
Языджы С. Основы исламских знаний (вероучение, поклонение, нравственность) : пер. с тур. / С. Языджы. – Изд. 6-е, стер. – Москва : Изд. группа САД, 2009. – 348 с.
Комаров О. М. Хронобиология и хрономедицина / О. М. Комаров, С. И. Рапопорт. – Москва : Триада-Х, 2000. – 488 с.
Абдрахманова Р. Б. Особенности и возможности предмета ''Самопознание'' / Р. Б. Абдрахманова. – Елеуметтік педагог = Социальный педагог. – Павлодар, 2011. – № 1. – С. 42–44.
Husserl E. Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie. Buch I. Husserliana III / E. Husserl. – Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, 1977. – 195 s.
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 В. М. Федорець
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).