Педагогічні умови соціалізації молодших школярів у стосунках з однолітками

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35433/pedagogy.3(94).2018.97-102

Keywords:

соціалізація, молодших шкільний вік, загальноосвітня школа, умови, комплекс педагогічних умов, компоненти та критерії соціалізації.

Abstract

У статті розглянуто педагогічні умови соціалізації молодших школярів. Доведено, що ефективній соціалізації молодших школярів у стосунках з однолітками сприятиме комплекс педагогічних умов, зокрема: залучення молодших школярів у різні види діяльності; розробка та обґрунтування авторської програми соціалізації молодшого школяра; діагностичне забезпечення процесу соціалізації молодшого школяра. Виокремлено компоненти соціалізації, зокрема когнітивний, мотиваційно-ціннісний та діяльнісно-творчий. Проаналізовано їх зміст, особливості та критерії виявлення. Обґрунтовано положення про те, що процес соціалізації проходить поступово: від рівня до рівня формуються якості особистості, збагачуються знання про соціальну дійсність, накопичується досвід соціальних взаємин молодших школярів.

References

Філософський енциклопедичний словник [Текст]. – НАН України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди ; голова редкол. В. І. Шинкарук. – К. : Абрис, 2002. – 742 с.

Заброцький М. М. Педагогічна психологія. Лекції [Текст] : [навч. посіб.] / М. М. Заброцький, Ю. Г. Шапошникова. – Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2017. – 144 с.

Аксёнова Ю. А. Символы мироустройства в сознании детей / Ю. А. Аксёнова. – Екатеринбург : Деловая книга, 2000. – 272 с.

Куликовская И. Э. Педагогические условия становления целостной картины мира у дошкольников / И. Э. Куликовская. – М. : Пед. об-во России, 2002. – 224 с.

Гузенко В. А. Психологічна діагностика : [навч.-метод. посіб.] / В. А. Гузенко, Ю. В. Тодорцева ; Одес. нац. політехн. ун-т. – О. : Букаєв Вадим Вікторович [вид.], 2013. – 267 с.

Киянченко Е. А. Учим детей общаться / Е. А. Киянченко // Начальная школа. – № 6. – 2002. – С. 63–67.

Ларіонова В. Моральний вибір: феномен свідомості і поведінки [Електронний ресурс] / В. Ларіонова // Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. – 2012. – Вип. 16. – С. 120–126. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpu_filos_psihol_2012_16_23.

Приходько Ю. А. Формування позитивних взаємин у дитячому колективі / Ю. А. Приходько. – К. : Радянська школа, 1987. – 128 с.

Жигайло О. О. Я-концепція і учбова діяльність молодших школярів / О. О. Жигайло // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. – К., 2006. – Т. VIII, вип. 8. – С. 86–91.

Жигайло О. О. Формування Я-концепції молодших школярів в умовах модернізації навчально-виховного процесу / О. О. Жигайло // Матеріали ІІ-ї Всеукр. наук. конф. ["Проблеми та перспективи розвитку наук в умовах глобалізації"], (Тернопіль, 7 лист. 2006 р.) / МОН України, Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка. – Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2006. – С. 144–151.