ПІДГОТОВКА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ В УНІВЕРСИТЕТАХ УКРАЇНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ: СУЧАСНІ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.35433/pedagogy.4(90).2017.134-139Keywords:
науково-педагогічні кадри, приват-доцентура, pro venia legendi, дисертація.Abstract
У статті узагальнено досвід сучасних науковців щодо вивчення актуальних проблем підготовки науковопедагогічних кадрів в університетах України другої половини ХІХ – початку ХХ століття. З’ясовано, що в сучасних історико-педагогічних працях дослідників висвітлені питання законодавчого забезпечення роботи приват-доцентів, статусу приват-доцентів у різних університетах і взаємини із професурою, кількісного складу приват-доцентів, процедури зайняття посади приват-доцентів, національної упередженості.References
Історія Київського університету. – К. : Вид-во Київського університету, 1959. – 629 с.
Щетинина Г. И. Университеты в России и Устав 1884 года / Г. И. Щетинина. – М. : Изд-во "Наука", 1976. – 231 с.
Попова Т. Н. Институт приват-доцентства в университетах Российской империи (2-я пол. ХІХ – нач. ХХ вв.) / Т. Н. Попова // Записки історичного факультету Одеського університету. – 1998. – Вип. 7. – С. 122–130.
Сидорякина Т. А. Процесс ''вхождения в науку'' молодого ученого : ритуал перехода в рамках "профессорской культуры" / Т. А. Сидорякина // Вестник Омского университета. – 2009. – № 3. – С. 88–94.
Грибовский М. В. Феномены приват-доцентуры в российских университетах конца ХІХ – начала ХХ вв. / М. В. Грибовский // Вестник Московского государственного обласного университета. Серия ''История и политические науки''. – 2012. – № 2. – С. 103–108.
Жарова Е. Ю. Проблемы молодых ученых : категории научно-педагогических работников в университетах Российской Империи ХІХ – начала ХХ вв. / Е. Ю. Жарова // Актуальные проблемы теории и практики. Гуманитарные науки (Брянск), – 2012. – № 3. – С. 18–22.
Левицька Н. М. Склад та соціально-правовий статус викладацького корпусу вищих гуманітарних закладів Наддніпрянщини (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) / Н. М. Левицька // Гілея : Науковий вісник : [зб. наук. праць]. – 2012. – Вип. 64. – С. 12–18.
Пискунов И. В. Правовое положение приват-доцентов российских университетов (1803–1884) / И. В. Пискунов // Вестник православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. – Серия 2 :
История Русской Православной Церкви. – 2014. – Вып. 4. – С. 98–116.
Історія Київського університету : [монографія] / [Верба І. В., Вербовий О. В., Горбань Т. Ю. та ін.] ; кер. авт. кол. В. Ф. Колесник. – К. : Видавн.-поліграф. центр "Київський університет", 2014. – 895 с.
Желясков С. А. Метрические книги Александро-Невской церкви Императорского Новороссийского университета как источник исследований его профессорско-преподавательского состава / С. А. Желясков, В. В. Левченко // Південний захід. Одесика. – 2011. – Вип. 11. – С. 22–34.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 І. В. Таможська
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a) The authors reserve the right to author their work and grant the journal the right to first publish this work under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory link to the authors of the original work and the first publication of the work therein magazine.
b) Authors have the right to enter into separate additional agreements regarding the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, posting work in an electronic repository of the institution or publishing as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work is maintained therein. magazine.
c) Journal policy permits and encourages the submission of manuscripts by the authors on the Internet (for example, in repositories of institutions or on personal websites), both prior to submitting this manuscript to the editorial board and as it contributes to the emergence of productive scientific discussion, and has a positive impact on the promptness and dynamics of citing a published work (see The Effect of Open Access).